Wednesday 4 April 2012

solat dhuha



ermm mula tahun 2012 ni azam baru tahun bar serba baru.mcam tahun tahun lepas azam tingal azam je.tapi kalau ikot Dr.fadhilah kamsah,setiap hari mesti ada azam.

so,harapan tahun ni nak berubah "sikit" pelan pelan kayuh.tak perlu lah drastik.just nak cukupkan 5 tu dulu baru boleh jadi muslim sejati haha.

**siapa yang melupai sejarah pasti akan mengulangi sejarah** pepatah pujangga
apa maksud dia??

ermm banyak sejarah dalam hidup aku berlaku dan semua bersebab.pernah gagal dan berjaya kemudian gagal semula.okay,gagal sekali,bagi aku dah banyak kali gagal dah hahah.orang kata hidup ni umpama roda,kadang kadang kat atas,kadang kadang kat bawah.Tapi roda aku petak,lama kat bawah entah bila ke atas.

tapi terdetik kat hati macamnan nak dapat kerja dan rezeki yang melimpah.ermmm.
semasa ceramah kuliah magrib d ilp pasir gudang ustaz tetiba cakap pasal satu kelebihan solat dhuha.ustaz cakap senang je,kalau nak keje senang,gaji besar,buat dhuhah,amalkan dhuha dan berdoalah!!!

balik dorm mula terpikir,bila aku buat solat dhuha?setahun lepas?tak..tak pernah langsung!!!bila buat kajian tentang dhuha betullah apa yang rasullullah kata."jika rezeki di lautan,keluarkan timbulkan lah ia,jika di daratan keluarkan lah"

dan pengajar aku selalu cerita tentang senior yang dah berjaya hingga pergi offshore,diver dan jugak inspector welding di oversea sana yang gaji melebihi gaji menteri(kira lah sendiri)dan semua tu bukan lha senang atau mudah nak dapat.so,kene berdoa


Mulai januari start pasang niat buat dhuah time rest sarapan pagi dalam 5 minit je pon.biasa bila aku keluar bengkel,aku terus pegi surau,bila member ajak pegi cafe au jawab nak pegi berak lah,tandas la balik dorm lah(malas nak kecoh karang takbur pulak)sampai satu tahap semua tahu aku pegi surau time rest sarapn pagi sampai lah mula panggil aku yeye ustaz haha.orang melayu memang tak senang tgokorang baik kan?biarlah.

bila selalu amalkan,rasa macam "sedap" pulak.bila tak buat rasa susah hati macam tinggal solat fardu.dan Alhamdulilah banyak rezeki masyuk..antaranya penah terjadi aku tak cukup duit,elaun habis dan nak bayar hutang.tiba tiba bapak aku bagi duit walaupun aku tak mintak.rezeki kan,kebetulan atau rezeki haha

takde lain yang aku harapkan dengan dhuha ni selain kebesarannya sahaja dan sebagai lauk tambah dalam ibadat seharian aku?(buat baik dah lah jarang:) )

bukan nak menunjuk nunjuk macam kawan aku cakap haha.walaupun belum kerja kita mestilah berdoa mintak kerja yang senang manatau rezeki kan jadi manager ker HAHA.Ya Allah dengan berkat dhuha mu Ya Allah murahkan lah rezeki ku,tunjukan lah jalan rezeki ku walaupun dimana di atas bumi ni Ya Allah,permudah kan lah rezeki ku,jika banyak berkatilah,jika kurang tambahi lah dan jauhilah diriku dari sifat tamak dan takbur atas kesenangan mu Ya Allah dengan berkat solat dhuha ku ini Ya Allah..Aminn

No comments:

Post a Comment